Kurs/Seminars:
Jeg tilbyr følgende kurser, seminar eller foredrag.
Kursene er holdt ved høgskoler, teatre, amatørteater
organisasjoner og festivaler i Norge og utlandet.
I offer classes, seminars and speeches on the following
subjects.
Please contact me for more information in English.
Theatre/Teater:
*Skuespillerteknikk/Actors training
Helgekurs eller kveldskurs i skuespillerteknikk/weekend
workshop
Hvordan finne rollen og bruke scenerommet. Innstudering
av rolle og analyse av manus. Vi jobber med en rekke
roller og bruker improvisasjon til å utvikle karakter
og samspill.
*Boals Forumteater/Boals Forum theatre
Weekendkurs eller regioppdrag/weekend workshop or directing
assignments.
For bedrifter, skoler og ungdomsgrupper.
Augusto Boal er en brasiliansk teaterpedagog og instruktør
som har dannet en egen skole innenfor teater og drama: "De
Undertryktes Teater". Den brasilianske teatermannen
har utviklet en teaterform som med suksess har koblet
teatret til samfunnet. Hovedtanken er at folk gjennom
drama og teaterarbeid skal kunne oppleve transformasjonen
fra tilskuer til deltaker. Teaterformen har sitt utspring
i Brasil og andre land der mennesker er politisk undertrykte.
Likevel oppdaget Boal at mennesker i Vest-Europa og Skandinavia
kan være undertrykte i mange forskjellige livssituasjoner.
Han mener at kjønns- og rasediskriminering, all
slags forskjellsbehandling kommer inn under de begrepene
han her snakker om. Når det kommer til stykket
har vi alle opplevd at andre mennesker har behandlet
oss dårlig! Dette er utgangspunktet for forumspill.
Teaterpedagog Niels Petter Solberg har vært elev
ved Augusto Boals institutt i Rio de Janeiro. Ved senteret
har fem pedagoger ledet av Augusto Boal sitt daglige
arbeid med ulike teatergrupper i forskjellige bydeler.
Boal har utviklet sin metode i over 40 år gjennom
sitt arbeid i Europa, USA og Sør Amerika. Den
grunnleggende ideen i hans teorier er en protest mot
den dramaturgi som møter oss overalt i vår
vestlige kultur. På teater presenteres vi for handlinger
der premissene er lagt, og der tingene skjer etter lovmessighet,
som kan formuleres slik: ”Fordi det var sånn
og sånn, førte det til det og det, og dermed
måtte det ende slik”. Når nær
sagt enhver fortelling er snekret etter denne modellen,
er det utvilsomt med på å forsterke tilskuernes
følelse av at det heller ikke nytter å forandre
på dramaturgien i deres egne liv. Som et alternativ
til det tradisjonelle teatret utviklet Boal teaterformer
der publikum inviteres til å tvile på premissene,
til å spørre: Kunne ikke personene handlet
annerledes, valgt alternative løsninger, og dermed
unngått det tragiske utfallet? Andre hadde også tenkt
slike tanker og drømt om den kritiske og vurderende
tilskuer, for eksempel Bertolt Brecht. Men Boal mente
at dersom erkjennelsen skal slå inn, må det
handles, ikke bare tenkes. Det er den passive tilskuerrollen
som må utfordres, tilskueren må bli deltaker.
I Boals terminologi oppstår dermed en ny, grenseoverskridende
rolle i teatret: Kombinasjonen publikum og skuespilleren; ”the
spect-actor”. Kurset utvikler en historie som kan
brukes i forumspill hvor dialogen med publikum er en
viktig faktor gjennom ”jokerens” rolle.
*Drama/drama
Helgekurs/weekend workshop.
Kurset passer for deg som driver med drama i undervisning
og for amatørteaterskuespilleren. Drama og lek
er et viktig hjelpemiddel i undervisningen av drama i
skole, skolefritidsordningen og for dere som driver teater
for barn, ungdom og voksne.
Kurset vil gi mange gode ideer til dramaøvelser
og organiseringen av en time med dramaleker. Skuespillerteknikk
vil bidra med enkle øvelser og tanker rundt arbeidet
med scenerom og rolletolkning.
*Hvordan lage Revy/How to make a revue
Helgekurs/weekend course.
Fra tekst til ferdig forestilling. Revyformen er ganske
unik og krever gode tekster og ideer.
Et stort apparat skal til for å skape en ramme
rundt revyen som gir trygghet og god framdrift. Kurset
fokuserer på de mange arbeidsoppgavene og gir skuespillerne
trening i utfordringene med monolog og sketsj i samspill
med publikum. Dette kurset kan også vare en uke
under tittelen ”Sommerrevy”. Passer for ungdom
og voksne.
*En reise i musikalens historie/History of musical theatre
4 timers foredrag/4 hours
En reise gjennom musikalens historie hvor du får
en generell oversikt over de mange musikalene som har
gjort suksess i USA og Europa. Et nyttig foredrag for
deg eller dere som jakter etter en musikal å sette
opp.
*Hvordan skrive et manus/how to write a manuscript
6 timers foredrag/workshop
Hvis du ønsker å utarbeide en ide til et
mer konkret manus er dette kurset for deg. Gjennom dramaturgiske
grep jobber vi fram et manus med dialog. Dette kan brukes
for teater eller kortfilm. Ta med deg en god ide eller
en historie som er klar for bearbeidelse.
FILM
*Norske kvinner i Hollywood/ Norwegian leading ladies
in Hollywood
- Kulturhistorie med glamour, champagne og fordoms stjerner
2 timers foredrag/2 hours
En av Norges best gjemt hemmelighet er de norske kvinnene som gjorde karriere
i internasjonal film, men som nærmest var glemt her hjemme: Greta
Nissen, Sigrid Gurie, Vera Zorina, Greta Gynt, Anna-Lisa og Julie Ege. De spilte drømmerollene
med medspillere som Bela Lugosi, John Wayne, Charles Bronson, Peter
Cushing,Vincent Price, Gary Cooper og mange flere. En reise gjennom Hollywoods historie fra
stumfilmens dager til de harde 30 årene, gjennom andre verdenskrig og
fram til Hollywoods fall på slutten av 1950 tallet da fjernsynsalderen
for alvor hadde flyttet inn i de tusen hjem.
Foredraget bygger på tv-serien ved samme navn
og boken: Norske Filmdivaer i Hollywood.
*John Aasen: fra baktelt til filmduk
John Aasen: from freakshow to the silver screen
2 timers foredrag/2 hours
I nærmere hundre år (1840-1940) fantes det
en underholdningsform som bare i USA alene hadde et årlig
publikumstall på mange millioner: ”Freakshows”.
Selv i dag, 40 år etter at de siste freakshowene
avsluttet sin virksomhet, lar folk seg fascinere av fenomenet.
Mennesket har alltid vært drevet av nysgjerrigheten
på det ukjente, det som finnes i mørket,
det uforklarlige, svaret på vår egen opprinnelse.
Fra vår egen norrøn mytologi til den greske,
har fabelen om kjempe mennesket vært en sentral
skikkelse som har skapt frykt og fascinasjon. Vår
egen norske eventyrverden domineres av tusser og troll,
dverger og andre rare skapninger. Mens de fleste av disse
skikkelsene ble trygt bevart mellom en bokperm, bringer
historien om de gamle freakshowene noen av disse karakterene
til levende live.
John Aasen, ”Den norske kjempen” , nordmannen
med ekte Numedal dialekt, fikk en lang reise i en underholdningsverden,
som da han ble født i 1887, hadde oppnådd
popularitet gjennom den amerikanske showmannen P.T.
Barnum (1810-91). En arena for de som hadde originale utseender,
et sted for økonomisk trygghet for en befolkningsgruppe
som kanskje ikke hadde noe annet valg mellom utstilling
og en lukket institusjon. Selv her i Norge var det mange
mennesker som var gjemt bort i loft og kjeller. Mennesker
som var mutasjoner, som opplevde at deres gener var slått
krøll på under fosterstadiet. De fleste
levde et isolert liv.
John Aasen ble selve kongen av sideshow artister i film.
Han ble filmstjerne i Harold Lloyds ”Why Worry” (1923)
Hans siste filmopptreden er i 1936, etter syv filmer,
i en kriminalfilm tatt fra sirkusmiljøet: ”Charlie
Chan at the Circus”. John Aasen døde i 1938.
Foredraget er en reise i en underholdningsverden med
mange interessante historier.
*Ufrivillig humor i film/Unintentional humour in film
2 timers foredrag./2 hours.
Gjennom mange filmglimt og humoristiske innslag gjør
vi en reise i filmens historie hvor ufrivillig humor
dukker opp. Fra science fiction og skrekkfilmens historie
finnes mange eksempler på filmer som i sin uskyldighet
får oss til å le i dag. Filmmusikalene er
heller ingen unntak og vi ser nærme på b-filmens
mange tapre forsøk på å lage kvalitet
på lavbudsjett.
Det er ikke bare Ed Wood som har krav på kalkun
status. Mange artige filmklipp gir foredraget en lystig
ramme.
Dette foredraget kommer i flere varianter innenfor:
musikalens historie og horror/sci-fi.
|